Dag 1

MAANDAG 11 MAART

Wat een enerverende, indrukwekkende eerste volle dag hier in Gambia.
Vanmorgen eerst een bezoek gebracht aan Kemo (en ook de cheque uitgereikt). Heel gaaf! Vanmiddag op bezoek geweest bij een echt arm gezin.

Heel indrukwekkend om mensen zo te zien. De dag afgesloten met een bezoek aan de vissers van Tanji, die hun vers gevangen vis proberen te verkopen op de vismarkt.

8.00

Bij buitenkomst troep apen op zoek naar eten

9.00

Taxi naar Kemo in Tanji. Onderweg spatlap bij achterwiel kapot. Uiteindelijk met slijptol opgelost.

9.45

Aankomst Franco Inn. Drinken, cheque overhandigen, rondleiding door Kemo. Daarna naar hun huis, om vervolgens Kemo naar school te brengen.

12.30

Aankomst school. Blijkt vrije dag te zijn (Common wealth), maar vergeten te communiceren met ouders

Doorgereden voor lekkere lunch in bushbush. Verrassing met Musa

14.30

Naar arm gezin om kleertjes te brengen en hun "huisje" te zien

15.45

Aankomst Tanji om vissers binnen te zien komen

17.00

Terug hotel. Zwemmen, chillen en douchen

19.40

Vertrek naar Al Terrace voor avondeten. Gesprek met Christopher Unegbu over zijn vlucht vanuit Nigeria en zijn bestaan hier in Gambia.

23.15 lekker slapen

Dag 2

DINSDAG 12 MAART
8.00

Geen apen vandaag. Wederom lekker ontbijt: stokbrood met een omelet.

9.00

Vertrek naar de school! Onderweg nog even gestopt om Euro's te wisselen in Dalassie én om snoepjes te kopen om uit te delen op school (ja, er mag op school gesnoept worden)

10.00

Aankomst op school! Wat een feest. Praatje maken met alle leerkrachten, kijken in alle klassen en heel veel blije ogen en snoetjes. Het eerste dat opvalt: veel kinderen in een klas, tot wel 48!!, maar wel een enorme rust (behalve de klas die hardop uit volle borst aan het zingen is en een andere klas die de telrij tot 50 aan het opdreunen is.)
Wanneer we een klas binnenkomen worden veel kinderen wat verlegen, maar dat ontdooit al snel.
Wat verder opvalt, is dat het veel klassikaal is en kinderen moeten lang luisteren. Ook "kleuters" zitten en luisteren. Veel zenden vanuit leerkrachten. We hebben met 1 hele leuke enthousiaste lerares, Serah, wel gesproken over differentiëren en hoe je dat zou kunnen doen. Donderdag gaan we weer terug en gaan ook mee aan de slag!

13.00

School is uit. Kinderen gaan lopend (soms wel 45 minuten!!!!) naar huis. Wij sparren nog even met lerares Serah en leraar Assan over de mogelijke aanschaf van buitenspeelmateriaal.

13.30

Bezoek aan ons sponsorkindje Binta. Ook hier weer kleertjes gepast en armbandjes en spelmateriaal achtergelaten. Heel dankbaar (ook al besef je tegelijkertijd dat je niet de hele buurt kunt helpen)

14.00

Vertrek naar "de stad" om in een luxere sportwinkel meteen wat spullen te kopen van ons opgehaalde geld: tafeltennisset (batjes, balletjes en een net), hoepels, gekleurde pionnen, 1 voetbal, 2 kleinere ballen én 2 voetbalgoals!!! Donderdag gaan we dit aanbieden. Ik verheug me nu al op al die blije gezichtjes (leerlingen én leerkrachten)

16.00

Lekkere soepje gegeten om vervolgens terug te gaan naar het hotel om lekker even bij te komen van deze, wederom, drukke en enerverende dag!
Vanavond nog lekker wat eten en dan lekker gaan slapen. 's Nachts is het hier overigens lekker 19 graden, overdag 36.

Dag 3

WOENSDAG 13 MAART
9.00

Vertrek naar het apenbos. Met een zak pinda's en bananen op pad om de apen te zoeken en eten te geven. Na wat speurwerk is het ons gelukt om de apen te vinden en ze lekker uit onze hand te laten eten.

11.00

Vertrek, wederom per jeep, naar de compound waar de 2e vrouw van onze gids en vriend Musa woont (ja, het is hier heel gebruikelijk om meer dan 1 vrouw te hebben). Een compound is een afgesloten terrein waar met de hele familie samen gewoond wordt. Eigenlijk wilden we alleen een hand gaan geven, we kwamen immers onverwacht, maar ondanks dat de mensen in zo'n compound arm zijn werd er een uitgebreide lunch voor ons gemaakt. Heerlijk gevuld brood en als toetje een overheerlijke couscous met vanille-ijs. Die ga ik volgende week thuis ook eens maken!!

12.30

Vertrek richting Sukuta voor een bezoek aan het plaatselijke medisch centrum/ziekenhuis. Over indrukwekkend gesproken...... Met weinig tot geen middelen de zorg voor de inwoners zo goed en zo kwaad als het gaat proberen vorm te geven. Wauw!! We hebben ook een pasgeboren kindje (vandaag geboren!) gezien en wat kleertjes aan de moeder kunnen geven. Tot slot nog een hele enthousiaste verpleegkundige gesproken over de voorlichting die zij, al 23 jaar lang!, geeft over "family planning". Wederom heel indrukwekkend. Door bevlogen mensen zoals zij wordt het ook in een Islamitisch land steeds gemakkelijker bespreekbaar om te praten over geboortebeperking (geen 6 kinderen, maar 1 of 2).

14.30

Vertrek naar hoofdstad Banjul voor een bezoek aan de Royal Albert markt. Een wirwar aan kleine, gezellige steegjes vol kleine winkeltjes: groente, fruit, vis, kleding, handwerkspullen en souvenirs.
Tot slot een bezoek gebracht aan het enige voetbalstadion van Gambia, The National Stadium. Tot onze grote verbazing, maar heel gelukkig, mochten we van de security naar binnen om in het stadion te kijken! Net kleine kinderen in een snoepwinkel!

Nu even opfrissen en dan onderweg naar "De Strip" om Dortmund - PSV te gaan kijken!

Dag 4

DONDERDAG 14 MAART
8.30

Vertrek naar Madiana voor schoolbezoek! Vandaag gaan we de gekochte spullen overhandigen én gaan we helpen met lesgeven bij juf Serah in "grade 1" (ongeveer 6/7 jaar).

We hebben een bewegend leren activiteit voorbereid n.a.v. de rekenles die we dinsdag gezien hebben.
Na wat voorbereidingstijd (knippen en schrijven van kaartjes met getallen daarop) is het eerst pauze en besluiten we om de materialen aan te bieden:

9 springtouwen, 4 x 6 meter springtouw, 1 voetbal, 3 kleine ballen, een pingpongset én 2 voetbalgoals! Wat een feest!!!
Na de pauze geeft Mariël de instructie in de klas. Iedereen is benieuwd wat er gaat komen (wij zelf trouwens ook).

De les van dinsdag ging over getallen: wat is "bigger" en wat is "lower".
Na de uitleg worden er 4 groepjes gemaakt, ieder groepje een eigen kleur, en gaan we buiten een estafettevorm doen.

Zoiets hadden ze nog nooit gedaan! Erg gaaf! We hebben met juf Serah afgesproken om in NL filmpjes op te nemen van simpele beweegspelletjes

die ze kan doen met de materialen die wij van ons sponsorgeld gekocht hebben.
Aan het einde van de ochtend wordt er in de Bantaba nog afscheid genomen van vrijwilliger Willy, die 5 weken op school is geweest.

Na schooltijd, om 13.00 uur, nemen we afscheid van de leerkrachten en gaan we moe maar heel erg voldaan weg.
Nog even langs de pas aangekochte grond voor de nog te maken schooltuin en dan per jeep terug naar het hotel, van waaruit we wandelen naar het strand voor een paar uurtjes indrukken verwerken

Dag 5

Twee dagen het diepe binnenland in, zonder bereik en wifi....

VRIJDAG 15 MAART
5.30

Gaat de wekker, omdat we vroeg vertrekken voor een trip van 2 dagen het binnenland in richting Georgetown (zo'n 300 km). De eerste uren is het erg koud in de jeep, maar als de zon opkomt warmt het al snel op tot uiteindelijk ruim boven de 40 graden!
Na een verlate ontbijtstop rijden we door naar de 'Stone Circles' van Wassu. Deze staan op de Unesco werelderfgoedlijst. Zware stenen palen die van 1500 km verderop zijn komen om belangrijke mensen te begraven.

13.30

Vertrek richting 'Captain Hippo' voor een boottocht over de rivier de Gambia naar 'Baboon Island', waar nijlpaarden, chimpansees en krokodillen zouden moeten leven. Uiteindelijk zien we de nijlpaarden en even later ook, van heel dichtbij, de groepen chimpansees! Prachtig om te zien. Na een boottocht van ruim 2 uur zetten we onze reis voort richting Georgetown.

18.30

aankomst in Georgetown waar onze gids een simpele, maar schone lodge heeft geregeld. De vrouw des huizes heeft, met haar babydochtertje op de rug, heerlijk gekookt. Na het eten nog wat gekletst en rond 22 uur gaan slapen.

Dag 6

ZATERDAG 16 MAART
7.00

Na een redelijk gebroken nacht staan we op om te ontbijten en om wat van Georgetown te gaan zien. Gids Fody neemt ons mee naar het slavernijmuseum, waar hij het verhaal en de geschiedenis vertelt van 'Kunta Kinteh' (Gambiaanse slaaf die beroemd is geworden vanwege zijn standvastige houding en zijn dapperheid tegen het 'slaaf zijn'.

09:00

Tijd om afscheid te nemen van Georgetown. Onderweg delen we nog wat kleertjes uit en beginnen we onze lange reis, terug naar Bijilo.
Halverwege stoppen we nog even bij de compound waar onze gids Musa geboren is, delen we de laatste kleren en spullen uit en rijden we terug naar het westen.

16.45

Komen we, moe maar zeer voldaan, terug in ons hotel. Vanavond voor de laatste keer eten op 'De Strip' en morgen weer terug naar NL.

Wat een avontuur!!! Prachtig!!